MG is voor velen een begrip in de auto industrie, de auto's hebben een kenmerkend karakter. Niet voor niets worden meerdere MG's als klassieker ervaren door autoliefhebbers. MG kent een rijke geschiedenis. In deze blog gaan we daar dan ook uitgebreid op in. Ook spreken we over enkele klassieke modellen. MG zal altijd populair blijven bij de autoliefhebbers, het onverwoestbare imago is niet voor niets ontstaan!
MG, afkorting voor Morris Garages, dat opgericht werd in 2004 is altijd een merk geweest dat sportieve carrosserieën produceerde. In 1929 verhuisde MG naar Abingdon waar het zich sterker profileerde als Sport wagen. In 1980 kwam een eind aan de productie in Abingdon. Ondanks de productie van een nieuw model in 1992 werd in 2005 het faillissement van moederbedrijf Rover mg fataal.
De MG-TC werd voor het eerst geintroduceerd na de oorlog in 1945. De TC is voor een groot deel gebaseerd op de TB. Het belangrijkste verschil is het interieur dat 10cm breeder is geworden. Net zoals de voorgaande modellen heeft de TC grote 19 inch spaakwielen en een neerklapbare voorruit. De 54 pk sterke auto's hadden een top snelheid van 128 km/u en beschikten over vier versnellingen. De MG-TC is altijd een waardige klassieker gebleven.
De MG-A staat gekenmerkt als een echte ommezwaai voor MG. De MG-A werd geïntroduceerd op de Frankfurt Motor show in 1955 en werd geproduceerd tot 1962. De MG-A werd al eens eerder voorgesteld maar werd toen van de hand gewezen bij de bekendmaking van het prototype. Toen de verkoop van MG tegenviel werd toch besloten de MG-A in te voeren. De MG-A was verkrijgbaar met een andere motor, en als cabrio.